השנתיים האחרונות נחשבות למורכבות ביותר עבור כל חברות התעופה ונוסעים רבים נפגעים בשל כך. יש עלייה חדה בביקוש לטיסות לאורך כל השנה ובעיקר בתקופות החמות של החופש הגדול או החגים ויש יותר מקרים מאי פעם בעבר של איחור, הקדמה או ביטול טיסה. כל המצבים הללו מתוארים בחוק שירותי תעופה ומבטיחים פיצוי לנוסעים בשל כך.
הכאוס שעובר על ענף התעופה בשנתיים האחרונות מוביל לכך שבניגוד לעבר בו היו מקרים של איחור, ביטול או רישום יתר בטיסות, הרי שמגלים כעת יותר מקרים של הקדמת טיסות ללא הודעה מוקדמת ללקוחות ולמעשה גורמים להם לפספס את הטיסה שלהם או להיפגע בשל כך.
המצב הזה מוביל לכך שגם מקרים של הקדמת טיסה, מוגדרים במסגרת התנאים של חוק שירותי תעופה בכל נוגע למתן פיצוי לנוסעים בשל שינוי כלשהו בטיסה שלהם, כזה שפוגע בהם או גורם להם להפסיד את הטיסה לחלוטין.
מהו חוק שירותי תעופה?
חוק שירותי תעופה, המוכר גם בתור "חוק טיבי", נחקק לפני מספר שנים על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי ומטרתו קביעה של תנאים לפיצוי נוסעים שנפגעו מחברות תעופה. החוק מותיר מרווח ריאלי והוגן לחברות התעופה להתמודד במצבים שונים שנקלעו אליהם, אבל במידה ואין להם פתרון הוגן או משתלם עבור הלקוח ובעיקר אם הלקוח נפגע בשל כך, נקבעו פיצויים והטבות שחלות על חברות התעופה לטובת הלקוחות.
אחת התופעות הפחות נפוצות, אך כזאת שקיימת בשנה האחרונה יותר מאי פעם בעבר, היא מקרים של הקדמת טיסה ללא מתן התראה על כך מראש ללקוחות שכבר רכשו כרטיסי טיסה. במקרה כזה מגיע ללקוח פיצוי על הקדמת טיסה באופן זהה לזה המגיע לו במקרה של עיכוב בטיסה, אובר בוקינג אפילו ביטול טיסה ללא התראה מוקדמת.
החוק מחייב את חברת התעופה להודיע ללקוח לפחות 14 יום מראש על שינוי בלוח הזמנים והקדמת טיסה שהזמין. כמו כן חברות התעופה נוהגות לחזור על ההתראה הזאת גם כמה ימים לפני הטיסה עצמה.
החוק מתייחס לשני מצבים של הקדמת טיסה:
- הקדמת טיסה בטווח של 5 עד 8 שעות מהזמן המקורי – במקרה כזה הלקוח זכאי לבקש טיסה חליפית או את כספו בחזרה. מצב זה זהה מבחינת החוק למצב של עיכוב בטיסה.
- הקדמת טיסה ביותר מ-8 שעות מהזמן המקורי – במקרה כזה הלקוח זכאי לקבל פיצוי על ביטול טיסה מעבר להשבת כספו או הסדר טיסה חלופי עבורו.
הסיבה לפיצויים הללו עבור הלקוח (או קנסות על חברת התעופה מזווית ראייה אחרת) היא רצון למנוע מהלקוח מצב בו הוא מגיע לטיסה מבלי לדעת שהוקדמה ומצב בו הוא פספס אותה או יפספס אותה.
חוק טיבי עוזר לשמור על לוח הזמנים בצורה הטובה ביותר שניתן או לכל הפחות להבטיח פיצוי הוגן ללקוחות שנפגעו בשל שינויי לוח הזמנים של חברת התעופה.
המאמר נכתב בשיתוף עם המקצוענים של Flight Refund אשר מעניקים שירות למימוש זכויות תעופה מול יותר מ – 300 חברות תעופה בעולם. השירות מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום ,לא משלמים כלום!